Sursa foto: https://www.freepik.com/premium-ai-image/outdoor-fireplace_287337712.htm#fromView=search&page=2&position=1&uuid=c5aad3f8-9ebb-4182-836e-8b1333365aea&query=outdoor+fireplace+design 

Cercetarile recente din domeniul imobiliar, in special din pietele vest-europene, arata ca proprietatile care includ facilitati exterioare de tipul lifestyle (cum ar fi semineul de gradina, bucataria outdoor sau spatiul de relaxare cu piscina) nu doar ca atrag mai multi potentiali cumparatori, ci se vand mai repede, ba chiar la preturi cu pana la 10-15% mai mare. In mod interesant, nu doar casele de lux sunt influentate de acest trend, ci si segmentul mediu al pietei, unde cumparatorii cauta ”autenticitate” la locuintele pe care le viziteaza.

In Romania, aceste preferinte incep sa se simta tot mai puternic. Daca in urma cu un deceniu semineele de gradina erau considerate un moft, astazi sunt o parte (destul de) fireasca in amenajarea unei locuinte moderne, mai ales in zona periurbana si rural-rezidentiala. Cumparatorii sunt atenti la detalii, isi doresc o viata mai relaxata, mai apropiata de natura, si sunt dispusi sa plateasca in plus pentru o casa care le ofera si o poveste, nu doar un plan cadastral.

Emotia bate pretul pe metrul patrat

In realitate, cumparatorul unei case nu este ghidat doar de ratiune. Da, conteaza pretul, zona, numarul de camere, anul constructiei. Dar, in cele din urma, decizia se ia intr-o fractiune de secunda, in momentul in care persoana respectiva paseste in curte, priveste in jur si isi imagineaza viata acolo. Semineu de gradina este care impresioneaza, dar mai ales declanseaza fantezia ”Ce frumos ar fi aici cu copiii!”, ”Aici am putea face seri cu prietenii!”, ”Uite ce cadru romantic!”.

Agentii imobiliari cu experienta stiu acest lucru, de aceea proprietatile care ofera ”experienta” se vand mai usor si chiar la preturi mai mari. Un semineu de gradina comunica un stil de viata, sugereaza rafinament, confort, sociabilitate. 

Plus valoare, nu doar impresie ”artistica

Daca te intrebi cat de reala este aceasta plus valoare si daca nu cumva e o iluzie de marketing, studiile din domeniul imobiliar din Statele Unite si Europa de Vest (piete cu traditie in amenajarile outdoor) indica o crestere de 5% pana la 15% a valorii unei proprietati care include un semineu exterior, fie el incorporat sau mobil. Desigur, procentul variaza in functie de locatie, design, materiale si integrare in peisajul curtii. Dar trendul este clar: oamenii platesc mai mult pentru o casa care le ofera nu doar spatiu, ci si atmosfera.

In Romania, piata este intr-o perioada de maturizare. Clientii devin tot mai atenti la detalii, la conceptul de „home experience”, nu doar la parametrii tehnici. Mai ales in segmentul de case cu gradina, in zone semi-urbane sau suburbane, unde spatiul permite amenajari exterioare generoase, un semineu de gradina devine un element diferentiator. 

Designul de gradina si lifestyle

Un cumparator va fi mult mai atras de o casa in care ziua se lucreaza in biroul din casa, seara se gateste in bucataria open-space, iar weekendul se petrece cu familia, in jurul focului, asezati aproape pe scaune de exterior

Mai mult, semineul poate fi personalizat in functie de arhitectura casei si de tipul de gradina: rustic, minimalist, mediteranean, industrial, scandinav – fiecare stil isi gaseste corespondentul ideal. 

Investitie mica, impact mare

Comparativ cu alte investitii in renovare sau reamenajare (baie noua, acoperis schimbat, izolatie exterioara), semineul de gradina are un raport pret-impact excelent. Pentru cateva mii de euro – sau chiar mai putin, in varianta DIY sau prefabricata – obtii un punct de atractie major, care nu doar ca influenteaza perceptia generala asupra casei, ci creeaza si oportunitati de promovare vizuala (fotografii profesionale, clipuri video de prezentare, tururi virtuale cu accent pe zona exterioara).

In contextul in care primele impresii se formeaza adesea online, iar cumparatorii filtreaza sute de anunturi inainte de a decide ce proprietati vor viziona fizic, un semineu de gradina poate fi acel detaliu care convinge pe cineva sa spuna: ”Vreau sa vad casa asta!”. 

Profilul cumparatorului s-a schimbat

In trecut, se cautau case solide, in zone bune, cu teren suficient, astazi aceste criterii nu mai sunt suficiente. Noile generatii – in special segmentul 30-50 de ani – pun accent tot mai mare pe stilul de viata pe care il ofera o locuinta. Vor sa stie cum va fi sa traiasca acolo, cum se vor simti, cum isi vor petrece timpul liber.

Datele adunate de la National Association of Realtors (SUA) sau Royal Institution of Chartered Surveyors (UK) confirma constant faptul ca amenajarile exterioare care includ zone de foc – seminee, gratare integrate, mese gradina si terasa, pavilioane cu foc deschis – au un ROI foarte ridicat. Pot aduce intre 70% si 90% recuperare a investitiei la vanzare, uneori chiar mai mult daca sunt combinate cu peisagistica de calitate.